23948sdkhjf

International outlet-succes går uden om Danmark

Store outlet-centre med mange butikker og kendte mærkevarer til halv pris kaprer masser af kunder i udlandet. I Danmark har den populære salgskanal derimod mere end svært ved at vinde fodfæste. Det skriver Finans.

Flere store projekter i Jylland er trods lange tilløb endnu ikke blevet til noget. I København kæmper Copenhagen Designer Outlet ved City 2 i Tåstrup en hård kamp for at fylde lokalerne, og centret er langt fra ambitionen om 60 butikker.

Kun Ringsted Outlet tæt på motorvej E20 har efter en svær start formået at gøre konceptet, som vinder frem internationalt, til en bæredygtig forretning.

- Outlet er den fysiske butiksform, som vokser mest i Europa. Danske forbrugere er blandt de mest prisbevidste, og derfor er det overraskende, at konceptet ikke kan få fat i Danmark, siger Jens Birkeholm, direktør i Dansk Detail, til Finans.

Ifølge ham er en af forklaringerne, at konkurrencen i detailhandlen herhjemme er hård. De danske kæder og producenter har nok at gøre med få gang i salget i de eksisterende butikker. Derfor bruger de ikke kræfter på etablere sig i en ny fysisk salgskanal.

Detailhandelsekspert Flemming Birch, konsulenthuset Birch & Birch, fremhæver, at de danske producenter og brands typisk sælger deres produkter via grossister.

- Der er ikke tradition for at sælge varer gennem outlet. De fleste producenter ønsker at beskytte deres mærkevarer ved at koncentrere sig om de traditionelle butikker og nethandel, forklarer Flemming Birch over for Finans.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109